ភ្នំពេញ ៖ ធនាគារជាតិនៃកម្ពុជា បានចេញផ្សាយសេចក្តីបំភ្លឺព័ត៌មានកាលពីថ្ងៃចុងសប្ដាហ៍កន្លងទៅនេះដោយបញ្ជាក់ថា ប្រតិបត្តិការទូទាត់ឌីជីថលនៅកម្ពុជា បានកើនឡើងយ៉ាងឆាប់រហ័សក្នុងរយៈពេលប៉ុន្មានឆ្នាំចុងក្រោយនេះ ស្របពេលដែលការប្រើប្រាស់ទូរស័ព្ទទំនើបមានកំណើនខ្ពស់ និងគំនិតផ្តួចផ្តើមថ្មីៗកាន់តែច្រើនពីធនាគារជាតិនៃកម្ពុជា។ការចេញសេចក្តីបំភ្លឺព័ត៌មាននេះ គឺបន្ទាប់ពីមានការចុះផ្សាយអត្ថបទព័ត៌មានមួយចំនួនដោយបានលើកឡើងថា ការប្រើប្រាស់មធ្យោបាយទូទាត់ឌីជីថលនៅកម្ពុជាមាននិន្នាការថយចុះ និងនៅមានកម្រិតទាប ហើយការប្រើប្រាស់សាច់ប្រាក់សុទ្ធនៅតែបន្តកើនឡើង ដែលផ្ទុយពីនិន្នាការតំបន់។
សេចក្តីបំភ្លឺព័ត៌មានបញ្ជាក់ថា៖
“ក្នុងរយៈពេលប៉ុន្មានឆ្នាំចុងក្រោយនេះ ប្រតិបត្តិការទូទាត់ឌីជីថលនៅកម្ពុជាបានកើនឡើងយ៉ាងឆាប់រហ័ស ដូចជា តាមរយៈការប្រើប្រាស់ប័ណ្ណឥណទាន ប័ណ្ណឥណពន្ធ ការផ្ទេរប្រាក់ និងជាពិសេសការស្កេនឃ្យូអរកូតសម្រាប់ទូទាត់ ដែលមានចាប់ពីហាងលក់ទំនិញតូចៗរហូតដល់ធំ ដោយគ្របដណ្តប់ស្ទើរគ្រប់ទីកន្លែងនៅទូទាំងប្រទេស។”
វឌ្ឍនភាពទាំងនេះ គឺអាស្រ័យដោយការដាក់ឱ្យប្រើប្រាស់ប្រព័ន្ធទូទាត់ទំនើបៗ ជាបន្តបន្ទាប់ ដែលអនុញ្ញាតឱ្យមានការទូទាត់ឆ្លងគ្រឹះស្ថាន ការបង្កើត App សម្រាប់ការទូទាត់តាមឃ្យូអរកូត និងការបង្កើតស្តង់ដារឃ្យូអរកូត ជាដើម។ ដំណើរការអភិវឌ្ឍន៍ទាំងនេះបានផ្តល់ភាពងាយស្រួលដល់ការទូទាត់ឌីជីថល ប្រកបដោយសុវត្ថិភាពនិងឆាប់រហ័ស ជាពិសេសក្នុងពេលដែលការប្រើប្រាស់ទូរស័ព្ទទំនើបបានកើនឡើងដល់ជាង ១៩ លានគ្រឿង ច្រើនជាងចំនួនប្រជាជនកម្ពុជាសរុបដែលមានជាង ១៦ លាននាក់។
ជាក់ស្តែង ចំនួនប្រតិបត្តិការទូទាត់ឌីជីថលទាំងជាប្រាក់រៀលនិងដុល្លារអាមេរិក បានកើនឡើងពី ១.១០០ លានប្រតិបត្តិការ ក្នុងឆ្នាំ២០២២ មកដល់ ១.៧៨៦ លានប្រតិបត្តិការ ក្នុងឆ្នាំ២០២៣ ហើយចំនួនទឹកប្រាក់សរុបនៃប្រតិបត្តិការទូទាត់ឌីជីថលទាំងជាប្រាក់រៀលនិងដុល្លារអាមេរិកបានកើនឡើងពី ៤០០ ប៊ីលានដុល្លារអាមេរិក ក្នុងឆ្នាំ២០២២ ដល់ ៤៩២ ប៊ីលានដុល្លារអាមេរិក ក្នុងឆ្នាំ២០២៣ ដែលស្មើនឹងប្រមាណ ១៦ ដង នៃផលិតផលក្នុងស្រុកសរុប (GDP)។ ក្នុងចំណោមប្រព័ន្ធទូទាត់ ការប្រើប្រាស់ប្រព័ន្ធបាគងបានកើនឡើងគួរឱ្យកត់សម្គាល់ ដោយមានអតិថិជនបើកគណនីសរុប ២៧,៦ លានគណនី ហើយអាចទូទាត់បានជាមួយហាងទំនិញ-សេវាកម្មជាង ២,៩ លានទីតាំង គិតត្រឹមចុងឆ្នាំ២០២៣។
លើសពីនេះ ធនាគារជាតិនៃកម្ពុជាបាននិងកំពុងលើកកម្ពស់ការទូទាត់តាមឌីជីថលយ៉ាងសកម្ម តាមរយៈគំនិតផ្តួចផ្តើម និងការសហការផ្សេងៗជាមួយស្ថាប័នហិរញ្ញវត្ថុ ភាគីពាក់ព័ន្ធ និងបណ្តាប្រទេសក្នុងតំបន់និងពិភពលោក។ ជាមួយនឹងការអនុវត្តគោលនយោបាយទាំងនេះ ការទូទាត់ឌីជីថលនៅក្រៅប្រទេសក៏បានកើនឡើងផងដែរ ដូចជា ថៃ វៀតណាម និងឡាវ ជាដើម ដែលប្រជាជនកម្ពុជាអាចទូទាត់នៅហាងទំនិញនៅប្រទេសទាំងនេះ ចេញពីគណនីជាប្រាក់រៀលរបស់ខ្លួន។ ទន្ទឹមនេះ ភ្ញៀវអន្តរជាតិក៏បាននិងកំពុងប្រើប្រាស់ការទូទាត់ឌីជីថលច្រើនជាងមុនផងដែរ តាមរយៈឃ្យូអរកូត ដោយសារកិច្ចខំប្រឹងប្រែងក្នុងការភ្ជាប់ប្រព័ន្ធទូទាត់ជាមួយប្រទេសក្នុងតំបន់កាន់តែច្រើនឡើងជាលំដាប់។
ក្រុមហ៊ុនសេវាទូទាត់ VISA នៅថ្ងៃទី២៨ ខែមីនា ឆ្នាំ២០២៤ បានចេញផ្សាយសេចក្តីប្រកាសព័ត៌មានស្តីពីលទ្ធផលអង្កេតរបស់ខ្លួន ដោយបង្ហាញថា ៧៥% នៃអ្នកចូលរួមអង្កេតរបស់ខ្លួនចំនួន ៥០០ នាក់ និយាយថា ពួកគេសង្កេតឃើញហាងទំនិញ-សេវាកម្ម ក៏ដូចជាកន្លែងលក់ម្ហូបអាហារកាន់តែច្រើនឡើងៗទទួលទូទាត់តាមទូរស័ព្ទចល័ត ហើយ ៧២% ប្រើប្រាស់កម្មវិធីធនាគារក្នុងទូរស័ព្ទ ដើម្បីទូទាត់ ជាពិសេសប្រជាជនវ័យក្មេង។ បន្ថែមលើនេះ ការចេញ VISA កាត នៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជាមានការកើនឡើងប្រមាណ ២២% នៅក្នុងត្រីមាសទី៤ ឆ្នាំ២០២៣ រីឯចំនួនប្រតិបត្តិការប្រចាំខែនៃការប្រើប្រាស់ការទូទាត់ដោយបច្ចេកវិទ្យា Contactless តាមរយៈ VISA កាត ក៏មានការកើនឡើង ១៦% ។
អ្នកស្រី អ៊ីវ៉ាណា ត្រាហ្ស៊ីនី (Ivana Tranchini) នាយិកាគ្រប់គ្រង Visa ប្រចាំប្រទេសកម្ពុជា បានលើកឡើងថា៖
“យើងខ្ញុំកំពុងជំរុញ និងពង្រីកវិសាលភាពនៃប្រតិបត្តិការទូទាត់ តាមរយៈការណែនាំ បច្ចេកវិទ្យាទូទាត់ថ្មីៗ ដល់សហគ្រាសអាជីវកម្មធុនតូច និងមធ្យម និងការបង្កើតភាពជាដៃគូអាជីវកម្ម ដើម្បីគាំទ្រកម្មវិធីឌីជីថលនីយកម្មរបស់រដ្ឋាភិបាល។”
ក្រុមហ៊ុន VISA បានបញ្ជាក់ផងដែរថា ប្រទេសកម្ពុជានាំមុខគេនៅក្នុងតំបន់ ក្នុងការប្រើប្រាស់សេវាធនាគារតាមអ៊ីនធឺណិត (Internet Banking) សម្រាប់ប្រតិបត្តិការទូទាត់ ដោយសារតែ ៨២% នៃចំនួនអ្នកចូលរួមអង្កេតបានប្រាប់ថា ពួកគេប្រើប្រាស់សេវាធនាគារតាមអ៊ីនធឺណិតនេះ សម្រាប់ទូទាត់វិក្កយបត្រផ្សេងៗ៕