ភ្នំពេញ៖ របាយការណ៍របស់អគ្គនាយកដ្ឋានគយ និងរដ្ឋាករកម្ពុជា បានបង្ហាញឱ្យដឹង ថា នៅរយៈពេល៩ខែ ឆ្នាំ២០២៣នេះ ការដោះដូរពាណិជ្ជកម្មរបស់កម្ពុជាជាមួយអន្តរជាតិ សម្រេចបាននូវទឹកប្រាក់ ៣៥ ពាន់លានដុល្លារអាមេរិក ខណៈការនាំចេញរបស់កម្ពុជាមានជិត ១៧ពាន់លានដុល្លារ។
តារាងស្ថិតិជញ្ជីងពាណិជ្ជកម្មទំនិញអន្តរជាតិរបស់អគ្គនាយកដ្ឋានគយ និងរដ្ឋាករកម្ពុជា (GDCE) បានបង្ហាញថា រយៈពេល ៩ ខែចាប់ពីខែមករា ដល់ខែកញ្ញា ឆ្នាំ ២០២៣ ការដោះដូរពាណិជ្ជកម្មរបស់កម្ពុជាជាមួយអន្តរជាតិសម្រេចបាននូវទឹកប្រាក់ ៣៥ ១៦២ ៤៣៩ ០០០ដុល្លារ ធ្លាក់ចុះ ៣,៥ ភាគរយបើធៀបនឹងរយៈពេលដូចគ្នាឆ្នាំ២០២២ ដែលមានជាង ៣៦,៤៤ ពាន់លានដុល្លារ។
របាយការណ៍បានឱ្យដឹងទៀតថា នៅរយៈពេល៩ខែនេះ កម្ពុជានាំចេញទំនិញទៅផ្សារអន្តរជាតិមានទឹកប្រាក់ ១៦ ៩៤៥ ៧៩៩ ០០០ដុល្លារ ធ្លាក់ចុះ ០.៨ភាគរយ បើធៀបនឹងរយៈពេលដូចគ្នាឆ្នាំ ២០២២មានទឹកប្រាក់ ១៧ ០៧៧ ៣០៤ ០០០ដុល្លារ។ ដោយឡែកការនាំចូលវិញ មានទឹកប្រាក់ ១៨ ២១៦ ៦៤០ ០០០ដុល្លារ ធ្លាក់ចុះ ៥.៩ភាគរយ បើធៀបនឹងឆ្នាំ២០២២ មានទឹកប្រាក់ ១៩ ៣៦៣២២៦ ០០0ដុល្លារ។
ប្រទេសដែលជាទីផ្សារសំខាន់ៗរបស់កម្ពុជារួមមាន៖ ទីផ្សារអាមេរិកមានទឹកប្រាក់ជិត ៧ពាន់លានដុល្លារ ធ្លាក់ចុះ ២ភាគរយ, ទីផ្សារវៀតណាមជាង ២ពាន់លានដុល្លារ កើនឡើង៣០.៧ភាគរយ, ប្រទេសចិន ជាង១ពាន់លានដុល្លារ កើនឡើង១៨ភាគរយ, ប្រទេសជប៉ុនជិត ៩០០លានដុល្លារ ធ្លាក់ចុះ ១.៣ភាគរយ និងបណ្តាទីផ្សារសំខាន់ៗមួយចំនួនទៀត។
ដោយឡែកផលិតផលសំខាន់ៗ ដែលកម្ពុជានាំចេញទៅបរទេសវិញរួមមាន៖ សម្លៀកបំពាក់ និងគ្រឿងបន្ទាប់បន្សំមានទឹកប្រាក់ជិត៦ ពាន់លានដុល្លារ, ម៉ាស៊ីន និងឧបករណ៍អគ្គិសនីមានទឹកប្រាក់ជិត ២.៥ពាន់លានដុល្លារ, វត្ថុធ្វើពីស្បែក និងបរិក្ខាធ្វើពីរោមសត្វមានទឹកប្រាក់ជិត១.៣ពាន់លានដុល្លារ, គ្រាប់ធញ្ញជាតិ មានទឹកប្រាក់ជិត ១.២ពាន់លានដុល្លារ និងផលិតផលមួយចំនួនទៀត។
របាយការណ៍ ក៏បានបង្ហាញថា ប្រទេសចិនគឺជាគោលដៅនាំចេញធំជាងគេទី ៣ សម្រាប់កម្ពុជា បន្ទាប់ពីសហរដ្ឋអាមេរិក និងវៀតណាម។
លោកបណ្ឌិត ហុង វណ្ណៈ បានកត់សម្គាល់ថា បើសង្កេតមើលទៅតុល្យភាពនៃជញ្ជីងពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិរបស់កម្ពុជាឃើញថា កម្រិតនៃការនាំចូលមានការថយចុះ ហើយកម្រិតនៃការនាំចូលរបស់កម្ពុជា ក៏មានការថយចុះដូចគ្នា។
លោកបណ្ឌិតបានបញ្ជាក់ថា ៖
«បើយើងធ្វើតុល្យការទៅធ្វើឱ្យសេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជានៃការធ្វើពាណិជ្ជកម្មជាអន្តរជាតិមិនមានការធ្លាក់ចុះគួរឱ្យកត់សម្គាល់នោះទេ ព្រោះបើយើងមើលទៅលក្ខណៈតំបន់វាមានទំនាក់ទំនងគ្នាដែលមានតម្រូវការថយចុះរបស់ពិភពលោក។ នេះវាមិនមែនជាការធ្លាក់ចុះគំហុកធ្វើឱ្យប៉ះពាល់ដល់ការរីកចម្រើនរបស់សេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជាយើងជារួមនោះទេ»។
អ្នកឧកញ៉ា លឹម ហេង អនុប្រធានសភាពាណិជ្ជកម្មកម្ពុជា បានឱ្យដឹងថា ទំហំពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិរបស់កម្ពុជាបានចាប់ផ្តើមងើបឡើងវិញជាបណ្តើរៗ បន្ទាប់ពីធ្លាក់ចុះតាំងពីដើមឆមាសទី២ ឆ្នាំ២០២២ ដែលនេះជាការបញ្ជាក់ពីចរន្តសេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជាមានដំណើរទៅមុខ និងបង្ហាញនូវភាពល្អប្រសើរ ។
អ្នកឧកញ៉ា បានបញ្ជាក់ថា ស្ថានភាពប៉ុន្មានឆ្នាំចុងក្រោយនេះ កម្ពុជាសម្រេចបានកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីជាមួយប្រទេសចិន និងកូរ៉េ ព្រមទាំងកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មតំបន់ RCEP ធ្វើឱ្យកម្ពុជា ក៏កំពុងទទួលបានកំណើននៃការបណ្តាក់ទុនផ្ទាល់កាន់តែច្រើន និងជួយឱ្យកម្ពុជាមានការលើកកម្ពស់ ផលិតកម្មនៃតម្រូវការក្នុងស្រុក និងទាំងក្នុងការជំរុញការនាំចេញផងដែរ ដែលចំណុចនេះ នឹងកាន់តែប្រសើរបន្ថែមទៀត នៅពេលនយោបាយពិភពលោកមានស្ថិរភាពឡើងវិញ។
អ្នកឧកញ៉ា លឹម ហេង បានថ្លែងថា ៖
«កម្ពុជានឹងមានផលិតផលចម្រុះ មានគុណភាពកម្រិតស្តង់ដាអន្តរជាតិសម្រាប់នាំចេញ ហើយការខិតខំរបស់រាជរដ្ឋាភិបាល និងផ្នែកឯកជននៅកម្ពុជា នឹងធ្វើឱ្យទំហំពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិរបស់កម្ពុជា មានកំណើនការនាំចេញ ក្នុងពេលឆាប់ៗ និងមានសញ្ញាវិជ្ជមាន»។
សូមបញ្ជាក់ថា តាមអគ្គនាយកដ្ឋានគយ និងរដ្ឋាករកម្ពុជា ក្នុងឆ្នាំ ២០២២ ទឹកប្រាក់ពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិរបស់កម្ពុជា មានសរុបជាង ៥២,៤២ ពាន់លានដុល្លារ កើន ៩,២ ភាគរយធៀបនឹងឆ្នាំ ២០២១ ក្នុងនោះកម្ពុជានាំចេញជាង ២២,៤៨ ពាន់លានដុល្លារ កើនឡើង ១៦,៤ ភាគរយ និងនាំចូលមកវិញជិត ៣០ ពាន់លានដុល្លារ កើន ៤,៣ ភាគរយ៕