ភ្នំពេញ ៖ ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មបានបង្ហាញរបាយការណ៍ដោយបញ្ជាក់ថា កម្ពុជាបាននាំចេញទំនិញចម្រុះមានតម្លៃសរុប ៤,០៧១ លានដុល្លារ ទៅកាន់ទីផ្សារប្រទេសដៃគូសេដ្ឋកិច្ចគ្រប់ជ្រុងជ្រោយក្នុងតំបន់ (RCEP) ក្នុងរយៈពេល៦ខែនៃឆមាសទីមួយនៃឆ្នាំ២០២៣ មានការកើនឡើងប្រមាណ ២៤ ភាគរយបើធៀបរយៈពេលដូចគ្នាកាលពីឆ្នាំកន្លងទៅ។
គោលដៅនៃការនាំចេញរបស់កម្ពុជាទៅកាន់ប្រទេសកំពូលទាំង៣ ក្នុងកិច្ចព្រមព្រៀង RCEP រួមមានទីផ្សារប្រទេសវៀតណាមមានតម្លៃ ១,៤២៩ លានដុល្លារអាមេរិក, ប្រទេសថៃ មានតម្លៃ ៥២៧លានដុល្លារអាមេរិក និងសិង្ហបុរី មានតម្លៃចំនួន ៤១៥លានដុល្លារអាមេរិក។ ការនាំចូលរបស់ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាពីបណ្តាប្រទេស RCEP បានធ្លាក់ចុះ ១៧ ភាគរយមកនៅត្រឹម ១០ ៧៤០ លានដុល្លារអាមេរិក។
ឯកឧត្តម ប៉ែន សុវិជ្ជា អ្នកនាំពាក្យក្រសួងពាណិជ្ជកម្មបានមានប្រសាសន៍ថា ពាណិជ្ជកម្មរបស់កម្ពុជាជាមួយបណ្តាប្រទេស RCEP ដោយសារតែការអនុគ្រោះពាណិជ្ជកម្មក្រោមកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មតំបន់។
ឯកឧត្តម ប៉ែន សុវិជ្ជា បញ្ជាក់ថា ៖
“ជាមួយនឹងពន្ធពាណិជ្ជកម្មស្ទើរតែសូន្យ អ្នកនាំចេញអាចទាញយកអត្ថប្រយោជន៍ពីកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មដែលនាំឱ្យការនាំចេញ និងការនាំចូលពីកម្ពុជាកើនឡើង។”
បណ្ឌិត ហុង វណ្ណៈ ប្រធាននាយកដ្ឋានសេដ្ឋកិច្ចអន្តរជាតិនៃវិទ្យាស្ថានទំនាក់ទំនងអន្តរជាតិ-កម្ពុជានៃរាជបណ្ឌិត្យសភាកម្ពុជា បានប្រាប់ AMS ថា កិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរី RCEP ការរួមចំណែករបស់ប្រទេសសមាជិក RCEP បានរួមចំណែកដល់កិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងស្តារសេដ្ឋកិច្ចក្នុងតំបន់ និងសកល ដោយការផ្តល់លទ្ធភាពទទួលបានទីផ្សារកាន់តែធំទូលាយសម្រាប់ប្រទេសចូលរួមទាំងអស់ជាមួយការអនុគ្រោះពន្ធ។
លោកបណ្ឌិតបានបញ្ជាក់ថា ៖
“កិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មក្នុងតំបន់នេះ ជាទីផ្សារសេរី ពង្រឹងសមាហរណកម្មសេដ្ឋកិច្ចក្នុងតំបន់ គាំទ្រដល់ប្រព័ន្ធពាណិជ្ជកម្មបើកចំហ និងបរិយាបន្ន ហើយរួមចំណែកដល់កិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងស្តារឡើងវិញវិស័យពាណិជ្ជកម្ម និងការវិនិយោគរបស់បណ្តាប្រទេស RCEP និងជាយន្តការនៃកិច្ចព្រមព្រៀងមួយជាមួយនឹងបណ្ដាប្រទេសក្នុងតំបន់នៃការធ្វើពាណិជ្ជកម្មតាមរយៈកិច្ចព្រមព្រៀង ទ្វេភាគី FTA ។”
លោកបណ្ឌិតបានថ្លែងបន្ថែមថា ៖
“RCEP បានលើកកម្ពស់កិច្ចសហប្រតិបត្តិការគ្រប់វិស័យក្នុងតំបន់ឱ្យកាន់តែខ្លាំង និងបានជួយបង្កើតឱកាសអាជីវកម្ម និងការងារថ្មីៗ ជំរុញឱ្យមានភាពកាន់តែច្បាស់លាស់ក្នុងកិច្ចពាណិជ្ជកម្ម។ ពង្រឹងខ្សែច្រវាក់ផ្គត់ផ្គង់ក្នុងតំបន់ និងជំរុញលើកកម្ពស់កិច្ចព្រមព្រៀងទេ្វភាគី និងបានពង្រីកសក្តានុពល បើកកម្រិតទីផ្សារឱ្យកាន់តែទូលាយនៅក្នុងខ្សែច្រវាក់តម្លៃក្នុងតំបន់ និងផលិតកម្ម។”
បណ្ឌិត ហុង វណ្ណៈ បានបញ្ជាក់ផងដែរថា កិច្ចព្រមព្រៀង (RCEP) មានបណ្តាប្រទេសអាស៊ីប៉ាស៊ីហ្វិកចំនួន ១៥ រួមទាំងរដ្ឋសមាជិកអាស៊ានចំនួន ១០ និងដៃគូពាណិជ្ជកម្មចំនួន ៥ គឺប្រទេសចិន ជប៉ុន កូរ៉េខាងត្បូង អូស្ត្រាលី និង ណូវែលសេឡង់។ វាជាការបង្កើតទីផ្សារសមាហរណកម្មក្នុងតំបន់ ដែលមានទំហំធំជាងមុន និងត្រូវបានជំរុញដោយកិច្ចព្រមព្រៀង (RCEP) ជាកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីដ៏ធំបំផុតរបស់ពិភពលោកដែលនឹងជះឥទ្ធិពលដល់សមាជិករបស់ខ្លួន។
គួរបញ្ជាក់ដែរថា នៅក្នុងរបាយការណ៍ស្ថិរភាពហិរញ្ញវត្ថុរបស់ធនាគារជាតិនៃកម្ពុជាបានបង្ហាញឱ្យដឹងថា ក្រោមការអនុវត្តកិច្ចព្រមព្រៀង RCEP និង FTAs កម្ពុជាត្រូវបានគេរំពឹងថានឹងទាក់ទាញការវិនិយោគបន្ថែមទៀតនៅក្នុងប៉ុន្មានឆ្នាំខាងមុខនេះ ដែលនឹងជំរុញផលិតភាព និងលើកកម្ពស់ការធ្វើពិពិធកម្មសេដ្ឋកិច្ច។ បន្ថែមពីនេះ សេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជាត្រូវបានព្យាករណ៍ថានឹងកើន ៥.៦% នៅឆ្នាំ២០២៣ ខ្ពស់ជាងការព្យាការណ៍លើកដំបូងកាលពីចុងឆ្នាំកន្លងទៅត្រឹមតែ ៥.២% ក្រោមកិច្ចគាំទ្រពីកំណើននៃការនាំចេញសម្លៀកបំពាក់ និងផលិតផលមិនមែនកាត់ដេរ ក៏ដូចជាការងើបឡើងវិញយ៉ាងឆាប់រហ័សនៃវិស័យទេសចរណ៍ រួមជាមួយនឹងកំណើនដ៏រឹងមាំនៃការដឹកជញ្ជូន ទូរគមនាគមន៍ និងកសិកម្ម៕