ភ្នំពេញ ៖ យោងតាមរបាយការណ៍អគ្គនាយកដ្ឋានគយ និងរដ្ឋាករ បានបង្ហាញថា ការធ្វើពាណិជ្ជកម្មរបស់កម្ពុជាជាមួយបណ្តាប្រទេសដែលជាសមាជិកអាស៊ាន ក្នុងរយៈពេល ៨ ខែនៃឆ្នាំ២០២៤ មានទំហំទឹកប្រាក់ប្រមាណ ១០.៤៩ ពាន់លានដុល្លារអាមេរិក កើនឡើង ១១.៨ ភាគរយ ខណៈដែលកាលពីឆ្នាំ២០២៣កន្លងទៅនេះ ក្នុងរយៈពេលដូចគ្នាមានទំហំត្រឹម ៩.៣៨ ពាន់លានដុល្លារ។ ជារួម ទំហំពាណិជ្ជកម្មកម្ពុជា-អាស៊ាន ស្មើនឹងប្រមាណ ២៨.៤ ភាគរយនៃទំហំពាណិជ្ជកម្មសរុបរបស់កម្ពុជា ដែលគិតជាទឹកប្រាក់ប្រមាណ ៣៦.៩ ពាន់លានដុល្លារ។
នៅក្នុងរបាយការណ៍ដដែលបានឱ្យដឹងថា គិតចាប់ពីខែមករា រហូតដល់ខែសីហា ឆ្នាំ២០២៤ ប្រទេសកម្ពុជាបាននាំចេញផលិតផលចម្រុះទៅកាន់បណ្តាប្រទេសដែលជាសមាជិកអាស៊ាន មានទំហំទឹកប្រាក់ ប្រមាណ ៣.៤៣ ពាន់លានដុល្លារ កើនឡើង ១០ ភាគរយ ពី ៣.១១ ពាន់លានដុល្លារក្នុងរយៈពេលដូចគ្នាកាលពីឆ្នាំមុន ខណៈដែលការនាំចូលរបស់ប្រទេសកម្ពុជាពីប្រទេសជាសមាជិកអាស៊ាន មានតម្លៃ ៧.០៦ ពាន់លានដុល្លារ កើនឡើង ១២.៥ ភាគរយ ពី ៦.២៧ ពាន់លានដុល្លារក្នុងរយៈពេលដូចគ្នាកាលពីឆ្នាំ២០២៣។
របាយការណ៍នេះបានបញ្ជាក់ថា ក្នុងអំឡុងពេលប្រាំបីខែនៃឆ្នាំនេះ ទំហំពាណិជ្ជកម្មប្រទេសកម្ពុជាជាមួយអាស៊ានមានចំនួន ២៨.៤ ភាគរយនៃទំហំពាណិជ្ជកម្មសរុប ៣៦.៩ ពាន់លានដុល្លារ ហើយដៃគូពាណិជ្ជកម្មកំពូលទាំងប្រាំរបស់ប្រទេសក្នុងអាស៊ានគឺ វៀតណាម ថៃ សិង្ហបុរី ឥណ្ឌូនេស៊ី និងម៉ាឡេស៊ី។
ដោយឡែកក្នុងទំនាក់ទំនងដៃគូពាណិជ្ជកម្មដ៏សំខាន់របស់អាស៊ាននេះដែរ គឺប្រទេសចិន ហើយប្រទេសកម្ពុជាដែលចូលរួមក្នុងពិព័រណ៌ចិន-អាស៊ានលើកទី២១ (ថ្ងៃទី២៤-២៨ ខែកញ្ញា) នៅទីក្រុងណាននីង តំបន់ស្វយ័តក្វាងស៊ី ក្នុងគោលដៅជំរុញឱ្យពាណិជ្ជករ និងអ្នកវិនិយោគលើកកម្ពស់ការនាំចេញកសិផលកម្ពុជាបន្ថែមទៀត ដើម្បីលើកស្ទួយជីវភាពកសិករ។
ពិព័រណ៍ចិន-អាស៊ាន លើកទី២១ គឺជាវេទិកាដ៏សំខាន់សម្រាប់មេដឹកនាំអាស៊ាន ដើម្បីជំរុញពាណិជ្ជកម្ម សេដ្ឋកិច្ច ការវិនិយោគ ទេសចរណ៍ ទំនាក់ទំនងនយោបាយ ការទូត ការផ្លាស់ប្តូរវប្បធម៌រវាងប្រជាជន និងប្រជាជន និងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការតំបន់ទូលំទូលាយរវាងចិន និងអាស៊ាន និងក៏ជាឱកាស ដ៏ល្អមួយសម្រាប់ការប្រាស្រ័យទាក់ទងគ្នា ធ្វើពាណិជ្ជកម្ម និងវិនិយោគក្នុងនាមដៃគូពាណិជ្ជកម្ម ក៏ដូចជាផ្សព្វផ្សាយផលិតផលកម្ពុជានៅក្នុងទីផ្សារអាស៊ាន ជាពិសេសប្រទេសចិន។
ឯកឧត្តម វង្សី វិស្សុត ឧបនាយករដ្ឋមន្ត្រីប្រចាំការ រដ្ឋមន្ត្រីទទួលបន្ទុកទីស្តីការគណៈរដ្ឋមន្ត្រី ដែលដឹកនាំប្រតិភូ និងបានកាត់ខ្សែបូស្តង់ទំនិញកម្ពុជាក្នុងពិព័រណ៌ចិន-អាស៊ានលើកទី២១ បានកោតសរសើរដល់ក្រុមការងារគ្រប់ក្រសួង ស្ថាប័ន និងអាជីវករទាំងអស់ ដែលបានខិតខំប្រឹងប្រែងរៀបចំ និងនាំយកផលិតផលកម្ពុជាមកផ្សព្វផ្សាយជូនសាធារណជនក្នុងពិព័រណ៍ចិន-អាស៊ាននេ
ឯកឧត្តម វង្សី វិស្សុត បានគូសបញ្ជាក់ថា៖ «ពិព័រណ៍ចិន-អាស៊ានបានក្លាយជាវេទិកាដ៏សំខាន់មួយសម្រាប់ការលើកកម្ពស់បន្ថែមទៀតនៃសកលភាវូបនីយកម្ម និងសេរីភាវូបនីយកម្មពាណិជ្ជកម្ម ហើយកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងរបស់ប្រទេសសមាជិក និងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការផ្សេងទៀតកំពុងបន្តជំរុញការអភិវឌ្ឍក្នុងតំបន់ ហើយបានក្លាយជាផ្នែកសំខាន់នៃកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងរួមគ្នាដើម្បី ស្វែងរកការអភិវឌ្ឍ និងវិបុលភាព»។
ឯកឧត្តម បានបន្តទៀតថា រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា ក្រោមការដឹកនាំរបស់លោកនាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន ម៉ាណែត បានអនុវត្តយុទ្ធសាស្ត្របញ្ចកោណដំណាក់កាលទី១ ដោយកំណត់ទិសដៅកសាងប្រទេសឱ្យរស់រវើក ដែលអាចជឿទុកចិត្តបាន និងក្របខ័ណ្ឌច្បាប់ដ៏រឹងមាំ ការកសាងធនធានមនុស្សដ៏ ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធទំនើប ការកសាងបណ្តាញដ៏ធំទូលាយ និងភាពជាដៃគូអាជីវកម្ម ព្រមទាំងបង្កើតបរិយាកាសធុរកិច្ច និងវិនិយោគអំណោយផលសម្រាប់ពាណិជ្ជករ និងអ្នកវិនិយោគមកពីគ្រប់ទិសទី។
សូមបញ្ជាក់ថា សមាជិករបស់ អាស៊ាន ឬសមាគមប្រជាជាតិអាស៊ីអាគ្នេយ៍ រួមមានប្រទេស ប្រ៊ុយណេ កម្ពុជា ឥណ្ឌូនេស៊ី ឡាវ ម៉ាឡេស៊ី មីយ៉ាន់ម៉ា ហ្វីលីពីន សិង្ហបុរី ថៃ និងវៀតណាម។
ក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម បានសម្របសម្រួលស្តង់ពាណិជ្ជចំនួន ៨៩ សម្រាប់ពិព័រណ៍ចិន-អាស៊ាន ដែលមានក្រុមហ៊ុន និងសមាគមចំនួន ៥៨ បានចូលរួម ដោយដាក់តាំងបង្ហាញផលិតផលសម្គាល់ភូមិសាស្ត្រ ផលិតផលកសិកម្ម ផលិតផលឧស្សាហកម្ម វាយនភ័ណ្ឌ សូត្រ គ្រឿងអលង្ការ ការវិនិយោគ និងសេវាកម្មទេសចរណ៍ និងបានរៀបចំទីតាំងរួមទំហំ៥៤ ម៉ែត្រការ៉េ ដើម្បីបង្ហាញផលិតផលកម្ពុជាដែលមានសក្តានុពលជាមួយនឹងការវេចខ្ចប់ដ៏ប្រណិតសម្រាប់អ្នកទស្សនា និងផ្សព្វផ្សាយពីគេហទំព័រ CambodiaTrade.com ៕