ភ្នំពេញ ៖ របាយការណ៍របស់ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មបានបង្ហាញថា កម្ពុជាបាននាំចេញទំនិញមានទំហំ ៥,២៦ ពាន់លានដុល្លារទៅកាន់ប្រទេសសមាជិកនៃភាពជាដៃគូសេដ្ឋកិច្ចគ្រប់ជ្រុងជ្រោយក្នុងតំបន់ (RCEP) ក្នុងរយៈពេល ៨ខែដំបូងនៃឆ្នាំ២០២៣ កើនឡើងប្រមាណ ២២ភាគរយ ក្នុងរយៈពេលដូចគ្នាកាលពីឆ្នាំ២០២២។
យោងទិន្នន័យរបស់ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មបានបញ្ជាក់ថា ការនាំចេញរបស់កម្ពុជា ទៅកាន់ទីផ្សារនៃបណ្តាប្រទេសសមាជិកនៃកិច្ចព្រមព្រៀង RCEP ក្នុងរយៈពេល ៨ខែ ឆ្នាំ២០២៣ មានតម្លៃប្រមាណ ៥ ២៦១ លានដុល្លារ កើនឡើង ២២,៣៧% បើធៀបរយៈពេលដូចគ្នានៃឆ្នាំ២០២២។
របាយការណ៍ បង្ហាញថា ទោះបីការនាំចេញមានកំណើនក៏ពិតមែន ប៉ុន្តែតួលេខនៃការនាំចូលវិញ បានកត់ត្រាពីការធ្លាក់ចុះដល់ទៅ ១៩,២៥% ពីចំនួនទឹកប្រាក់ ១៧,៧០ ពាន់លានដុល្លារ រយៈពេល ៨ខែឆ្នាំ២០២២ មកនៅត្រឹម ១៤,២៩ពាន់លានដុល្លាររយៈពេល ៨ខែឆ្នាំ២០២៣នេះ ខណៈដែលកាលនាំចេញក្នុងអំឡុងខែមករា ដល់ខែសីហាឆ្នាំនេះ ភាគច្រើនបានឆ្ពោះទៅគោលដៅកំពូលទាំង ៣ របស់កម្ពុជាក្រោមកិច្ចព្រមព្រៀង RCEP គឺប្រទេសវៀតណាម ចិន និងជប៉ុន។
អ្នកនាំពាក្យក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ឯកឧត្តម ប៉ែន សុវិជាតិ បានឱ្យដឹងថា កិច្ចព្រមព្រៀង RCEP ដែលចូលជាធរមាននៅឆ្នាំ២០២២ គឺជាកម្លាំងចលករដ៏សំខាន់សម្រាប់កំណើននៃការនាំចេញរបស់កម្ពុជា ហើយបានក្លាយជាមេដែក ដើម្បីស្រូបទាញលរំហូរវិនិយោគផ្ទាល់ពីបរទេសបន្ថែមទៀត។
ឯកឧត្តម បានបន្តថា ទោះជាទំហំពាណិជ្ជកម្មជាមួយប្រទេសកិច្ចព្រមព្រៀង RCEP មានការធ្លាក់ចុះក៏ពិតមែន ប៉ុន្តែឃើញតួលេខនាំចេញជារួមរបស់កម្ពុជា ទៅកាន់ទីផ្សារបណ្តាប្រទេសទាំងនេះ មានការកើនឡើង។ ជារួមកំណើននេះ បង្ហាញថាប្រទេសកម្ពុជា អនុវត្តកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីពហុភាគី RCEP បានល្អ ហើយជាផលចំណេញ ដូចអ្វីដែលវិទ្យាស្ថានស្រាវជ្រាវសេដ្ឋកិច្ចនានា បានធ្វើការព្យាករណ៍កាលពីមុនដូច្នោះដែរ។
មុខទំនិញសំខាន់ៗ ដែលកម្ពុជា នាំចេញភាគច្រើន រួមមាន៖ ផលិតផលកសិកម្ម គ្រឿងបន្លាស់ គ្រឿង បង្គុំយានយន្ត សម្ភារអគ្គិសនី គ្រឿងអេឡិចត្រូនិក និងផលិតផលវាយនភណ្ឌកាត់ដេរ សម្លៀកបំពាក់ និងស្បែកជើង ខណៈមុខទំនិញ ដែលកម្ពុជា នាំចូលភាគច្រើន មានដូចជា វត្ថុធាតុដើមវាយនភណ្ឌកាត់ដេរ ប្រេងឥន្ធនៈ សម្ភារសំណង់ គ្រឿងឧបភោគបរិភោគ សម្ភារប្រើប្រាស់ប្រចាំថ្ងៃ យានយន្ត គ្រឿងចក្រ គ្រឿងអេឡិចត្រូនិក សម្លៀកបំពាក់ ឱសថ និងបរិក្ខាពេទ្រ និងគ្រឿងសំអាង ជាដើម។
ឯកឧត្តម ប៉ែន សុវិជាតិ បានបញ្ជាក់ថា កិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរី ដ៏ធំបំផុតរបស់ពិភពលោកនេះ និងកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីទ្វេភាគីផ្សេងទៀត នឹងជួយកម្ពុជាឱ្យចាកចេញពីឋានៈប្រទេសមានការអភិវឌ្ឍន៍តិចតួចនៅឆ្នាំ២០២៧ និងសម្រេចបាននូវគោលដៅក្លាយជាប្រទេសដែលមានចំណូលមធ្យមកម្រិតខ្ពស់នៅឆ្នាំ២០៣០ និងជាប្រទេសដែលមានចំណូលខ្ពស់នៅឆ្នាំ២០៥០។
គួរបញ្ជាក់ថា បើតាមរបាយកាណ៍ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មបានឲ្យដឹងថា ប្រទេសដៃគូពាណិជ្ជកម្មសំខាន់ៗទាំង ៥របស់កម្ពុជា ក្រោមកិច្ចព្រមព្រៀង RCEP រួមមាន ៖ ប្រទេសចិន, ជប៉ុន, វៀតណាម, ថៃ, និងសិង្ហបុរី។
ក្នុងកិច្ចប្រជុំកំពូលធុរកិច្ចសហប្រតិបត្តិការសេដ្ឋកិច្ច និងពាណិជ្ជកម្ម ក្នុងក្របខ័ណ្ឌកិច្ចព្រមព្រៀងភាពជាដៃគូសេដ្ឋកិច្ចគ្រប់ជ្រុងជ្រោយតំបន់លើកទី៣ នៅទីក្រុងណាននីង ប្រទេសចិន (ថ្ងៃទី១៧ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣) សម្តេចធិបតី ហ៊ុន ម៉ាណែត បានថ្លែងបញ្ជាក់ថា រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាក្នុងអាណត្តិថ្មីនេះ នៅតែបន្តពង្រឹងតួនាទីរបស់កម្ពុជាក្នុងអាស៊ាន ពង្រឹងអភិបាលកិច្ច និងពង្រីកតួនាទីរបស់វិស័យឯកជន និងជំរុញសមាហរណកម្មសេដ្ឋកិច្ចទៅក្នុងតំបន់ ក៏ដូចជាសកលលោក ក្រោមក្របខ័ណ្ឌអាស៊ាន,អាស៊ានជាមួយដៃគូ និងកិច្ចព្រមព្រៀងអាសិប ដើម្បីទាក់ទាញការវិនិយោគពីបរទេស លើកកម្ពស់កំណើនសេដ្ឋកិច្ច និងពង្រឹងភាពធន់។
សម្តេចធិបតីសង្ឃឹមថា ក្រោមប្រធានបទ ការធ្វើសមាហរណកម្មក្នុងទីផ្សារបើកទូលាយរបស់កិច្ចព្រមព្រៀង RCEP និងការជំរុញកិច្ចសហប្រតិបត្តិការឈ្នះ ឈ្នះ ក្នុងតំបន់អាស៊ី-ប៉ាស៊ីហ្វិក»ពិព័រណ៍ និងកិច្ចប្រជុំកំពូលនេះនឹងផ្តល់នូវការយល់ដឹងកាន់តែប្រសើរអំពីកាលានុវត្តភាព ធុរកិច្ច ពាណិជ្ជកម្ម និងវិនិយោគនៅកម្ពុជា និងឱកាសនៃការបង្កើតទំនាក់ទំនងរវាងគ្នាបន្ថែមទៀត ជាមួយប្រទេសកម្ពុជា និងសហគមន៍ធុរកិច្ចកម្ពុជា។
សូមបញ្ជាក់ថា កិច្ចព្រមព្រៀង RCEP រួមមានប្រទេសក្នុងតំបន់អាស៊ីប៉ាស៊ីហ្វិកចំនួន១៥រួមមានប្រទេសសមាជិកអាស៊ានចំនួន១០ដូចជា ប្រ៊ុយណេ កម្ពុជា ឥណ្ឌូនេស៊ី ឡាវ ម៉ាឡេស៊ី មីយ៉ាន់ម៉ា ហ្វីលីពីន សិង្ហបុរី ថៃ និងវៀតណាម និងដៃគូរពាណិជ្ជកម្មចំនួន៥ រួមមាន ចិន ជប៉ុន កូរ៉េខាងត្បូង អូស្ត្រាលី និងនូវែលសេឡង់។
កិច្ចព្រមព្រៀង RCEP ជាពាណិជ្ជកម្មដ៏ធំបំផុតរបស់ពិភពលោក បានចូលជាធរមាន នៅក្នុងខែមករាឆ្នាំ២០២២ ដែលនឹងគ្របដណ្តប់ទីផ្សារមានប្រជាជន ២,២ពាន់លាននាក់ មានតម្លៃជាង ២៥ ទ្រីលានដុល្លារអាមេរិកនៃទិន្នផលសកលលោក និងបានបង្កើតក្រុមពាណិជ្ជកម្មគ្របដណ្តប់ប្រហែល ៣០ភាគរយនៃចំនួនប្រជាជនសរុបពិភពលោក៕