ភ្នំពេញ ៖ មន្ត្រីជាន់ខ្ពស់ និងអ្នកជំនាញសេដ្ឋកិច្ចបានលើកឡើងថា ពាណិជ្ជកម្មទ្វេភាគីកម្ពុជា-ចិននៅតែរឹងមាំ និងកើនឡើងដល់១០ពាន់លានដុល្លារក្នុងរយៈពេល១០ខែ ដោយសារកិច្ចព្រមព្រៀងភាពជាដៃគូសេដ្ឋកិច្ចគ្រប់ជ្រុងជ្រោយក្នុងតំបន់ (RCEP) និងកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីកម្ពុជា-ចិន (CCFTA) ខណៈពេលដែលតម្រូវការសកលធ្លាក់ចុះ ។
យោងតាមតួលេខអគ្គនាយកដ្ឋានគយ និងរដ្ឋាករកម្ពុជា GDCE បានឱ្យដឹងថា ពាណិជ្ជកម្មទំនិញរវាងកម្ពុជា និងចិនបានកើនឡើងដល់១០ពាន់លានដុល្លារក្នុងរយៈពេល១០ខែនៃឆ្នាំ២០២៣ កើនឡើងជិត ៥ ភាគរយបើធៀបទៅនឹងរយៈពេលដូចគ្នាឆ្នាំ២០២២ ក្នុងនោះទឹកប្រាក់ដែលប្រទេសចិននាំទំនិញមកកម្ពុជាមានចំណែកជិត ៩០ ភាគរយនៃចំនួនទឹកប្រាក់សរុប។
គិតចាប់ពីខែមករា ដល់ខែតុលា ឆ្នាំ២០២៣ ការនាំចេញ-នាំចូលទំនិញរវាងប្រទេសទាំង ២ មានទឹកប្រាក់សរុប ១០ ពាន់លានដុល្លារ កើនឡើង ៤,៦ ភាគរយពីចំនួន ៩,៦២ ពាន់លានដុល្លារ។ ក្នុងចំនួនទឹកប្រាក់ខាងលើ គឺទំនិញកម្ពុជានាំទៅប្រទេសចិន ១,១៨ ពាន់លានដុល្លារ កើនឡើង ១៩,៣ ភាគរយធៀបរយៈពេលដូចគ្នាឆ្នាំ២០២២ ដែលមាន ៩៨៧,៨៧ លានដុល្លារ និងទំនិញដែលភាគីចិននាំមកកម្ពុជា ៨,៨៩ ពាន់លានដុល្លារ កើនឡើង ២,៩ ភាគរយពីចំនួន ៨,៦៤ ពាន់លានដុល្លារ។
អ្នកនាំពាក្យក្រសួងពាណិជ្ជកម្មកម្ពុជា ឯកឧត្តម ប៉ែន សុវិជាតិ មានប្រសាសន៍ថា RCEP និង CCFTA ដែលកិច្ចព្រមព្រៀងទាំងពីរបានចូលជាធរមានកាលពីឆ្នាំមុនបានផ្តល់ការជំរុញដល់កំណើននេះ។ ជាមួយនឹងកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីទាំងពីរ ផលិតផលដែលផលិតនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ត្រូវបាននាំចេញទៅកាន់ប្រទេសចិនជាមួយនឹងការអនុគ្រោះពន្ធ។
ឯកឧត្តម ប៉ែន សុវិជាតិ បានមានប្រសាសន៍ថា ៖
«ដោយសារទំនាក់ទំនងជិតស្និទ្ធរវាងប្រទេសយើងទាំងពីរ ខ្ញុំជឿជាក់ថាទំហំពាណិជ្ជកម្មទ្វេភាគីរបស់យើងនឹងបន្តកើនឡើងពេញមួយឆ្នាំនេះ និងឆ្នាំបន្ទាប់។ ប្រទេសចិនគឺជាទីផ្សារដ៏ធំមួយសម្រាប់ប្រទេសកម្ពុជា ជាពិសេសសម្រាប់ផលិតផលកសិកម្ម ដ៏មានសក្តានុពល ដូចជា អង្ករ ចេកលឿង ស្វាយ មៀន និងម្រេច ជាដើម»។
លោកបណ្ឌិត ហុង វណ្ណៈ ប្រធាននាយកដ្ឋានសេដ្ឋកិច្ចអន្តរជាតិនៃវិទ្យាស្ថានទំនាក់ទំនងអន្តរជាតិនៃរាជបណ្ឌិត្យសភាកម្ពុជា បានប្រាប់ AMS ថា ភាពល្អប្រសើរនៃទំនាក់ទំនងពាណិជ្ជកម្មកម្ពុជា-ចិន ជាចំណែកដ៏សំខាន់ដែលជួយជំរុញឱ្យមានសកម្មភាពនាំចេញ-នាំចូលទំនិញ និងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការរវាងប្រទេសទាំង២។ ភាពល្អប្រសើរនៃទំហំពាណិជ្ជកម្មទាំងនេះ ក៏ដោយសារមានកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីទ្វេភាគី CCFTA និងកិច្ចព្រមព្រៀងភាពជាដៃគូសេដ្ឋកិច្ចគ្រប់ជ្រុងជ្រោយតំបន់ (RCEP) ផងដែរ។
លោកបណ្ឌិតបានបន្តថា ៖
«យោងតាមកិច្ចសហប្រតិបត្តិការដ៏ល្អ ខ្ញុំមានជំនឿចិត្តយ៉ាងមុតមាំថា ទំហំពាណិជ្ជកម្មទ្វេភាគីរវាងប្រទេសទាំងពីរនៅតែរក្សាបានលំនឹងកំណើន (ក្នុងរង្វង់ជាង១០ពាន់លាន) ដោយសារប្រទេសចិនជាទីផ្សារដ៏ធំរបស់ប្រទេសកម្ពុជា និងភាគីចិនបានសន្យាបង្កើនរំហូរវិស័យវិនិយោគ ជាពិសេសការជំរុញឱ្យមានសកម្មភាពឡើងវិញនូវគម្រោងអចលនទ្រព្យដែលជាប់គាំង។ ជាមួយគ្នានេះ យើងក៏មើលឃើញដែរថា កម្ពុជានឹងបន្តកំណើននៅក្នុងត្រីមាសទី៤ខាងមុខ ព្រោះបច្ចុប្បន្នប្រទេសចិន ក្រៅពីទទួលទិញទំនិញ ផលិតផលកសិកម្មយ៉ាងច្រើនពីកម្ពុជា ប្រទេសចិន ក៏ជាអ្នកផ្គត់ផ្គង់វត្ថុធាតុដើមដ៏សំខាន់សម្រាប់រោងចក្រ និងសហគ្រាសនៅកម្ពុជាផងដែរ»។
លោកបណ្ឌិតបានលើកឡើងឱ្យដឹងទៀតថា ជាការកត់សម្គាល់ កម្ពុជានៅមានការនាំចូលពីប្រទេសចិនច្រើននៅឡើយ ពោលគឺប្រមាណ ៦០ ទៅ ៧០ ភាគរយ ដោយសារកម្ពុជាមានតម្រូវការច្រើន ជាពិសេសវត្ថុធាតុដើមសម្រាប់វិស័យឧស្សាហកម្ម និងសម្រាប់ប្រើប្រាស់ក្នុងចង្វាក់ផលិតកម្មផលិត ឬកែច្នៃ ទៅជាផលិតផលសម្រេចដើម្បីនាំចេញទៅលក់បន្តនៅទីផ្សារអន្តរជាតិ។ អ្វីដែលសំខាន់ គឺតម្លៃនៃនាំចូលពីបស្ចឹមប្រទេសមានតម្លៃថ្លៃ តែតម្លៃនៃផលិតផលប្រទេសចិនទាបដែលមានភាពសមស្រប និងអាចទទួលបានផលចំណេញ។
គួរឱ្យដឹងដែរថា យោងតាមតួលេខរបស់អគ្គនាយកដ្ឋានគយ និងរដ្ឋាករកម្ពុជាបានឱ្យដឹងថា ទំហំពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិសរុបរបស់កម្ពុជាមានតម្លៃ ៣៨,៦៦ ពាន់លានដុល្លារក្នុងរយៈពេល១០ខែនៃឆ្នាំ២០២៣ ធ្លាក់ចុះ ៣,១ ភាគរយពី ៣៩,៩ពាន់លានដុល្លារក្នុងរយៈពេលដូចគ្នាកាលពីឆ្នាំមុន៕