ភ្នំពេញ ៖ នាព្រឹកថ្ងៃទី ២៨ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០២៤នេះ ក្រសួងសាធារណៈការ និងដឹកជញ្ជូន រួមជាមួយអង្គការ Energy Lab បានសហការគ្នាដើម្បីរៀបចំនូវពិធី “តាំងពិព័រណ៍យានយន្តអគ្គិសនី”។ នៅក្នុងឱកាសនេះ ឯកឧត្តម ប៉េង ពោធិ៍នា រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងសាធារណៈការ និងដឹកជញ្ជូន បានមានប្រសាសន៍ថា វេទិកាពិព័រណ៍នេះគឺធ្វើឡើងក្នុងគោលបំណងបញ្ជ្រាបការយល់ដឹងដល់សាធារណជនអំពីបច្ចេកវិទ្យា ឧបករណ៍បរិក្ខារ និងអត្ថប្រយោជន៍នានានៃយានយន្តអគ្គិសនី សំដៅលើកកម្ពស់ការប្រើប្រាស់យានយន្តអគ្គិសនីនៅកម្ពុជាឱ្យកាន់តែទូលំទូលាយថែមទៀត។
បើតាមឯកឧត្តមរដ្ឋមន្ត្រី ប៉េង ពោធិ៍នា បច្ចុប្បន្ននេះ ការបំភាយឧស្ម័នកាបូនឌីអុកស៊ីត (CO2) ចេញពីយានយន្តចំហេះក្នុង គឺជាកត្តាដ៏ចំបងមួយនៃការកើនឡើងនូវឧស្ម័នផ្ទះកញ្ចក់ (GHG) ដែលបណ្តាលឱ្យមានការឡើងកំដៅផែនដី ការប្រែប្រួល អាកាសធាតុ ការធ្លាក់ចុះនូវគុណភាពខ្យល់ និងការបំពុលបរិស្ថានពិភពលោកទាំងមូល។ ដូច្នេះ ដើម្បីឆ្លើយតបទៅនឹងបញ្ហាខាងលើ ប្រទេសនានានៅក្នុងពិភពលោក និងតំបន់ បានបង្វែរការយកចិត្តទុកដាក់ពីការប្រើប្រាស់យានយន្តដើរដោយប្រេងឥន្ធនៈ ទៅជាការប្រើប្រាស់យានយន្តអគ្គិសនី ដែលមានការកើនឡើងជាលំដាប់ពីមួយថ្ងៃទៅមួយថ្ងៃ។
ឯកឧត្តមបានបន្តមានប្រសាសន៍យ៉ាងដូច្នេះថា៖
«ក្រសួងសាធារណការ និងដឹកជញ្ជូន ដែលជាស្ថាប័នមានសមត្ថកិច្ចគ្រប់គ្រង និងអភិវឌ្ឍវិស័យដឹកជញ្ជូន នឹងត្រូវដឹកនាំការងាររៀបចំ និងអនុវត្តគោលនយោបាយ ផែនការយុទ្ធសាស្ត្រ និងវិធានការណ៍ចាំបាច់នានាដើម្បីឈានទៅសម្រេចបាននូវការប្រើប្រាស់រថយន្តអគ្គិសនីក្នុងអត្រា៤០% និងទោចក្រយានយន្ត (ម៉ូតូ) អគ្គិសនីក្នុងអត្រា៧០% នៅឆ្នាំ ២០៥០»។
ទោះជាយ៉ាងណា ដើម្បីសម្រេចបាននូវគោលដៅនេះ គឺទាមទារឱ្យមានការចូលរួមពីក្រសួង ស្ថាប័ននិងភាគីពាក់ព័ន្ធទាំងអស់ក្នុងការរៀបចំ និងអនុវត្តគោលនយោបាយ ផែនការយុទ្ធសាស្ត្រ និងវិធានការណ៍នានា ក្នុងការជម្រុញការគាំទ្រ លើកទឹកចិត្ត និងជំរុញការប្រើប្រាស់យានយន្តអគ្គិសនី ដែលក្នុងនោះ កត្តាចាំបាច់គឺផ្តោតទៅលើយុទ្ធសាស្ត្រទាក់ទាញឱ្យមានកំណើននៃការប្រើប្រាស់យានយន្តអគ្គិសនី និងការបង្កើតស្ថានីយបញ្ចូលថាមពលយានយន្តទៅតាមផែនការដែលបានដាក់ចេញ និងការគ្រប់គ្រងការកែច្នៃនិងការបោះបង់សំណល់អាគុយប្រកបដោយសុវត្ថិភាព។
ឯកឧត្តមរដ្ឋមន្ត្រីបានបង្ហាញនូវការជឿជាក់ថា ការតាំងពិព័រណ៍យានយន្ដអគ្គិសនីថ្ងៃនេះ នឹងជំរុញឱ្យពលរដ្ឋទាំងអស់គ្នាកាន់តែយល់ដឹង និងយកចិត្តទុកដាក់បន្ថែមទៀតក្នុងការចូលរួមអភិវឌ្ឍន៍ និងលើកកម្ពស់ការប្រើប្រាស់យានយន្ដអគ្គិសនីនៅកម្ពុជា រួមចំណែកជាមួយរាជរដ្ឋាភិបាល និងពិភពលោក ក្នុងការកាត់បន្ថយការបំភាយឧស្ម័នកាបូនឌីអុកស៊ីត (CO2) ចេញពីវិស័យយានយន្ត ជាផ្នែកមួយនៃការកើនឡើងនូវឧស្ម័នផ្ទះកញ្ចក់ (GHG) ដែលបណ្តាលឱ្យមានការឡើងកំដៅផែនដី បម្រែបម្រួលអាកាសធាតុ ការធ្លាក់ចុះនូវគុណភាពខ្យល់ និងការបំពុលបរិស្ថាន។
ជាមួយគ្នានេះ លោក ណត្តារុន ង៉ោ សឺន នាយកប្រចាំប្រទេសរបស់អង្គការអេននីជីឡេប បានមានប្រសាសន៍ថា ៖
«កម្ពុជាបន្តទាក់ទាញការវិនិយោគលើការផលិត ការដំឡើង និងចែកចាយយានយន្តអគ្គិសនី ដោយផ្លាស់ប្តូរពីការផ្តោតលើរថយន្តធុនធ្ងន់ មកយានយន្តដែលអតិថិជនភាគច្រើននិយមដោយក្នុងនោះរួមមានរថយន្ត ត្រីចក្រយានយន្ត និងទោចក្រយានយន្ត»។
លោកបន្តឱ្យដឹងទៀតថា ភាពជាដៃគូរវាងអង្គការ Energy Lab ជាមួយនឹងក្រសួងនាពេលនេះ គឺមានសារៈសំខាន់សម្រាប់ការកសាងប្រព័ន្ធអេកូឡូស៊ីយានយន្តប្រកបដោយនិរន្តរភាព និងប្រកបដោយបរិយាបន្ននៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា។
គួរបញ្ជាក់ដែរថា គិតមកដល់ពេលនេះ កម្ពុជាបានប្រារព្ធវេទិកាយានយន្ដអគ្គិសនីប្រចាំឆ្នាំ ចំនួន៥ លើកហើយ។ រីឯប្រធានបទសំខាន់ពីពិព័រណ៍យានយន្តអគ្គិសនីឆ្នាំ ២០២៤ នេះ គឺការសម្រេចបាននូវមហិច្ឆតាយានយន្តអគ្គិសនីរបស់ប្រទេសកម្ពុជា ដែលទាមទារឱ្យមានសកម្មភាពសម្របសម្រួលរវាងរដ្ឋាភិបាល ឧស្សាហកម្ម នឹងដៃគូអន្តរជាតិ៕