បរទេស៖ យោងតាមប្រភពព័ត៌មានថៃ The Nation បានរាយការណ៍ថា ពាណិជ្ជកម្មតាមព្រំដែនរបស់ថៃកំពុងប្រឈមមុខនឹងសម្ពាធដែលមិនធ្លាប់មានពីមុនមក ខណៈដែលព្រំដែននៃប្រទេសចំនួន២ រួមានកម្ពុជា និងមីយ៉ាន់ម៉ា ដែលជាអ្នកជិតខាងត្រូវបានបិតក្នុងពេលដំណាលគ្នា ដោយសារតែជម្លោះព្រំដែន ។

ផលប៉ះពាល់រួមបញ្ចូលគ្នាបានគំរាមកំហែងដល់ពាណិជ្ជកម្មថៃជាមួយប្រទេសទាំងពីរ ដោយសារការនាំចេញត្រូវបានផ្អាក និងរំខានដល់ខ្សែសង្វាក់ផ្គត់ផ្គង់ដែលពាក់ព័ន្ធ។ ការបិទច្រកព្រំដែនកម្ពុជា-ថៃកើតឡើងចាប់តាំងពីខែមិថុនា បានប៉ះពាល់ដោយផ្ទាល់ដល់ពាណិជ្ជកម្មដែលមានតម្លៃជាមធ្យម ២៧ ពាន់លានបាតក្នុងមួយខែ (៨៣២,៨៥ លានដុល្លារ) ខណៈដែលក្នុងឆ្នាំ២០២៤ ការនាំចេញរបស់ថៃមកកម្ពុជាមានតម្លៃសរុបជិត ១០ ពាន់លានដុល្លារ។ ជាលទ្ធផល ការបិទព្រំដែនក្នុងរយៈពេលយូរនឹងធ្វើឲ្យសេដ្ឋកិច្ចថៃខាតបង់ជាង ១២០ ពាន់លានបាត (៣,៧០ ពាន់លានដុល្លារ) សម្រាប់ការនាំចេញមកកម្ពុជានៅឆមាសទីពីរឆ្នាំ២០២៥។ យ៉ាងណាក៏ដោយ បើទោះបីជាទំនិញមួយចំនួនត្រូវបានដឹកជញ្ជូនតាមផ្លូវទឹកក៏ដោយ ប៉ុន្តែវាមិនគ្រប់គ្រាន់ក្នុងការជំនួសផ្លូវគោកតាមព្រំដែននោះទេ។
យោងតាមមជ្ឈមណ្ឌលព្យាករណ៍សេដ្ឋកិច្ច និងធុរកិច្ចនៅសកលវិទ្យាល័យសភាពាណិជ្ជកម្មថៃ បានបង្ហាញថា ការបិទជាអចិន្ត្រៃយ៍នៃប៉ុស្តិ៍ត្រួតពិនិត្យសំខាន់ៗចំនួន ៥ រួមមាន អារញ្ញប្រាថេត, កន្លងយ៉ៃ, ឆង់ចម, ចាន់ថាបុរី និង ជាំស្រងែ កំពុងធ្វើឱ្យថៃខាតបង់ប្រមាណ ៣៦០ លានដុល្លារក្នុងមួយខែ ឬ ជាង ៤,៣៧ ពាន់លានដុល្លារក្នុងមួយឆ្នាំ។ លើសពីនេះ ប៉ុស្តិ៍ត្រួតពិនិត្យអារញ្ញមានចំណែកធំបំផុតនៃការខាតបង់នេះ ជាមួយនឹងការខូចខាតលើសពី ២១៦ លានដុល្លារក្នុងមួយខែ។ ប្រសិនបើការបិទនៅតែបន្តពេញមួយឆ្នាំ វាអាចកាត់បន្ថយផលិតផលសរុបក្នុងស្រុក (GDP) របស់ថៃប្រមាណ ០,៣១%។ ការរំខាននេះកំពុងប៉ះពាល់ធ្ងន់ធ្ងរដល់វិស័យនាំចេញសំខាន់ៗចំនួន ៣ ទៅកាន់ប្រទេសកម្ពុជាមានដូចជា៖ ម្ហូបអាហារ និងភេសជ្ជៈ (ជាង ១ ពាន់លានដុល្លារ), រថយន្ត និងគ្រឿងបន្លាស់ (៥៧៣,៦ លានដុល្លារ), និងសារធាតុគីមី និងជី (៤៧២,៦ លានដុល្លារ)។ សម្រាប់ផ្នែកនាំចូលពីប្រទេសកម្ពុជាវិញ ការនាំចូលដំឡូងមី លោហធាតុ និងសំណល់អេតចាយដែលមានតម្លៃជាង ៦១៧,៦ លានដុល្លារបានធ្វើឲ្យអាជីវកម្មក្នុងស្រុក និងខ្នាតធំនៅតាមព្រំដែនខេត្តទាំងប្រាំពីររបស់ថៃផ្អាកដំណើរការ។

ស្របពេលជាមួយគ្នានេះដែរ ពាណិជ្ជកម្មថៃជាមួយមីយ៉ាន់ម៉ាក៏ប្រឈមនឹងវិបត្តិស្រដៀងគ្នានេះដែរ។ កាលពីថ្ងៃទី ១៤ ខែសីហាថ្មីៗនេះ មីយ៉ាន់ម៉ា បានបិទច្រកព្រំដែន Mae Sot-Myawaddy ជាប់ជាមួយនឹងទឹកដីថៃ កំពុងប៉ះពាល់ដល់ព្រំដែនខេត្តចំនួន ៨ ចាប់ពីខេត្តឈៀងរ៉ៃទៅខេត្តរ៉ាណង។ រដ្ឋាភិបាលមីយ៉ាន់ម៉ា បានលើកហេតុផលពីភាពចាំបាច់ក្នុងការគ្រប់គ្រងលំហូរចំណូល និងដោះស្រាយបញ្ហារត់គេចពន្ធ។ ការបិទព្រំដែនភ្លាមៗដោយមីយ៉ាន់ម៉ា បានធ្វើឲ្យរថយន្តដឹកទំនិញរាប់រយគ្រឿងរបស់ថៃជាប់គាំងនៅច្រកត្រួតពិនិត្យ។ ជាលទ្ធផល ថៃមិនអាចដឹកជញ្ជូនទំនិញទៅទីក្រុងយ៉ាំងហ្គោនបាននោះទេ ហើយអាជីវកម្មមីយ៉ាន់ម៉ាមិនអាចនាំទំនិញចូលមកថៃបានដូចគ្នា។ បញ្ហានេះប៉ះពាល់ដល់លំហូរពាណិជ្ជកម្មជាង ៨០% នៃតម្លៃពាណិជ្ជកម្មសរុបរវាងថៃ-មីយ៉ាន់ម៉ា។ កាលពីឆ្នាំ២០២៤ ពាណិជ្ជកម្មសរុបរវាងប្រទេសទាំងពីរមានតម្លៃ ៧,៨៣ ពាន់លានដុល្លារ ខណៈដែលពាណិជ្ជកម្មតាមព្រំដែនមានតម្លៃ ៦,៤៥ ពាន់លានដុល្លាររួចទៅហើយ។ យ៉ាងណាមិញ ក្នុងអំឡុងឆមាសទីមួយនៃឆ្នាំ ២០២៥ តួលេខនេះធ្លាក់ចុះមកត្រឹម ៤ ពាន់លានដុល្លារ ហើយកំពុងបន្តធ្លាក់ចុះជាបន្តបន្ទាប់។ សម្រាប់ប្រទេសថៃ ផលប៉ះពាល់មានភាពធ្ងន់ធ្ងរសម្រាប់អាជីវកម្មនៅក្នុងខេត្តជាប់ព្រំដែនចំនួន ៨ ដែលពឹងផ្អែកដោយផ្ទាល់លើពាណិជ្ជកម្មជាមួយមីយ៉ាន់ម៉ា។ លើសពីនេះ វិនិយោគិនថៃដែលមានការវិនិយោគសរុបជាង ១១,៦៩ ពាន់លានដុល្លារក្នុងប្រទេសមីយ៉ាន់ម៉ាប្រឈមនឹងហានិភ័យសំខាន់ៗពីគោលនយោបាយរដ្ឋាភិបាលដែលមិនអាចទាយទុកជាមុនបាន និងអស្ថិរភាពនយោបាយរបស់ប្រទេសនេះ។
សរុបមក ពាណិជ្ជកម្មតាមព្រំដែនរបស់ថៃជាមួយកម្ពុជា និងមីយ៉ាន់ម៉ាកំពុងប្រឈមនឹងវិបត្តិសេដ្ឋកិច្ច និងកត្តាសន្តិសុខ។ ការខាតបង់រាប់រយពាន់លានដុល្លារកំពុងបង្ហាញពីហានិភ័យខ្ពស់ ហើយប្រសិនបើមិនបានដោះស្រាយទេ ទំនាក់ទំនងពាណិជ្ជកម្មជាមួយប្រទេសទាំងពីរប្រហែលជាមិនអាចងើបឡើងវិញទេ។ ដូច្នេះហើយ វាមានសារៈសំខាន់ណាស់សម្រាប់មេដឹកនាំនៃប្រទេសទាំងបីស្តារទំនុកចិត្តឡើងវិញ និង បង្កើតបទប្បញ្ញត្តិពាណិជ្ជកម្ម ដែលផ្តល់ផលប្រយោជន៍ដល់វិស័យសាធារណៈ និងឯកជន។ ប្រសិនបើមិនមានដំណោះស្រាយអោយទាន់ពេលវេលានោះទេ ជំហររបស់ប្រទេសថៃក្នុងនាមជាមជ្ឈមណ្ឌលពាណិជ្ជកម្មក្នុងតំបន់អាចនឹងត្រូវប្រឈមនឹងបញ្ហាធ្ងន់ធ្ងរក្នុងពេលអនាគត៕




វិថីហិរញ្ញវត្ថុ






















Account
Security
Favourite Content