ភ្នំពេញ ៖ ក្នុងពិធីបិទសន្និបាតបូកសរុបលទ្ធផលការងារក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម កាលពីរសៀលថ្ងៃចុងសប្ដាហ៍កន្លងទៅ សម្តេចធិបតី ហ៊ុន ម៉ាណែត នាយករដ្ឋមន្រ្តីកម្ពុជា បានជំរុញឱ្យក្រសួងពាណិជ្ជកម្មត្រូវសហការពង្រឹងការផលិតនូវផលិតផលក្នុងស្រុក ដោយរៀបចំយុទ្ធសាស្រ្តជំរុញការប្រើប្រាស់ផលិតផលខ្លួនឯង តាមរយៈការរៀបចំពិព័រណ៍ក្នុងស្រុក និងអន្តរជាតិ ជាពិសេសត្រូវយកចិត្តទុកដាក់បន្តការស្រាវជ្រាវចុះបញ្ជីម៉ាកសម្គាល់ភូមិសាស្រ្តទំនិញ និងម៉ាកសមូហភាពឱ្យបានកាន់តែច្រើនថែមទៀត ដើម្បីលើកស្ទួយគុណភាព និងម៉ាករបស់ផលិតផលកម្ពុជានៅលើទីផ្សារក្នុងស្រុក និងក្រៅប្រទេស។
សម្តេច ហ៊ុន ម៉ាណែត បានណែនាំឱ្យក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ត្រូវជួយដល់វិស័យឯកជនក្នុងការបង្កើតសភាពាណិជ្ជកម្មតាមរាជធានី/ខេត្ត និងតំណាងសភាពាណិជ្ជកម្មកម្ពុជានៅក្រៅប្រទេស ព្រមទាំងបង្កើតសមាគមតាមមុខរបរ និងផលិតផល ដើម្បីចូលរួមក្នុងខ្សែច្រវ៉ាក់ផ្គត់ផ្គង់ដោយចាប់យកឱកាសពាណិជ្ជកម្ម។
ជាមួយគ្នានេះ ក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ក៏ត្រូវបន្តផ្សព្វផ្សាយអំពីទីផ្សារ និងលក្ខខណ្ឌនានាទៅកាន់គ្រប់ផលិតករ និងភាគីពាក់ព័ន្ធទាំងអស់ ដើម្បីបញ្ចៀសការផ្គត់ផ្គង់លើសតម្រូវការទីផ្សារ ដោយត្រូវរៀបចំផែនការសម្រាប់កាត់បន្ថយការនាំចូលទំនិញពីក្រៅប្រទេសនៅពេលកម្ពុជាអាចផលិតបាន។
សម្តេចធិបតី ហ៊ុន ម៉ាណែត បានគូសបញ្ជាក់ថា ៖
« ពាណិជ្ជកម្មមិនមែនតែក្រៅប្រទេសនោះទេ ការនាំចេញនៅនឹងកន្លែង ការនាំចេញនៅក្នុងស្រុក ក៏ជាពាណិជ្ជកម្មធំមួយដែរ ហើយសក្តានុពលក្នុងប្រទេសធំណាស់។ ផលិតកម្មក្នុងស្រុក គឺត្រូវបង្កើនផលិតភាពក្នុងការតភ្ជាប់រវាងអ្នកផលិត និងអតិថិជនដែលអ្នកប្រើប្រាស់ឱ្យបានកាន់តែច្រើន ដើម្បីលើកកម្ពស់ផលិតផលខ្មែរ កាត់បន្ថយនូវការនាំចូលពីខាងក្រៅ»។
ជាមួយគ្នានេះ សម្ដេចធិបតី បានជំរុញឱ្យពង្រឹកគុណភាពផលិតផលកម្ពុជា ដើម្បីរក្សាទីផ្សារចាស់ និងបង្កើនទីផ្សារថ្មីនៅក្រៅប្រទេស ព្រមទាំងផ្ដោតទៅលើការបង្កើនបរិមាណផលិតផលនីមួយៗលើការនាំចេញ។ ចំពោះការពង្រឹងគឺធ្វើយ៉ាងណាបង្កើនមុខទំនិញដែលនាំចេញនីមួយៗជាជំហានឱ្យបានច្រើន ។ ទីផ្សារមួយដែលបើកទ្វារហើយគឺជាឱកាសដើម្បីថែរក្សា និងរកទីផ្សារថ្មីបន្ថែមទៀត ប៉ុន្តែទីផ្សារដែលមានស្រាប់ធ្វើម៉េចកុំឱ្យបាត់បង់ និងមានលទ្ធភាពទាញឱ្យបានអតិបរមាសម្រាប់ផលប្រយោជន៍កម្ពុជា។
សម្ដេចធិបតីបានបញ្ជាក់ថា ៖
«ការពង្រីកទីផ្សារថ្មីគឺជាការចាំបាច់ ហើយការធ្វើពិពិធកម្មទីផ្សារជួយយើងកុំឱ្យងាប់ក្រឡា។ ជួនកាលប្រទេសខ្លះស្ដង់ដារខ្ពស់ ប៉ុន្តែយើងមិនងាប់ក្រឡាទេ យើងត្រូវដើររកទីផ្សារផ្សេងទៀត។ ពិតណាស់ យើងនាំទំនិញចេញទៅអាមេរិក អឺរ៉ុបច្រើន ប៉ុន្តែយើងក៏បានធ្វើការនាំចេញទៅកាន់ប្រទេសផ្សេងៗនៅលើពិភពលោកផងដែរ ឥឡូវនេះយើងបង្កើនមុខព្រួញទៅប្រទេសអារ៉ាប់បន្ថែមទៀត»។
យោងតាមរបាយការណ៍របស់ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មបង្ហាញថា នៅក្នុងរយៈពេល ១១ខែ ឆ្នាំ២០២៣នេះ ទំហំពាណិជ្ជកម្មរវាងកម្ពុជា-អន្តរជាតិសម្រេចបាន ៤៣,៥២ ពាន់លានដុល្លារអាមេរិក ក្នុងនោះការនាំចេញសម្រេចបាន ២១ ពាន់លានដុល្លារអាមេរិក កើនឡើង ៤,០៨ភាគរយ ហើយការនាំចូលសម្រេចបាន ២២ពាន់លានដុល្លារ ថយចុះ ២០ភាគរយ បើធៀបនឹងរយៈពេលដូចគ្នានឹងឆ្នាំ២០២២។
លោកជំទាវ ចម និម្មល រដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម បានថ្លែងក្នុងពិធីបើកសន្និបាតបូកសរុបការងារពាណិជ្ជកម្មឆ្នាំ២០២៣ ដោយបញ្ជាក់ថា ទីផ្សារ RCEP ក៏ជាទីផ្សារដ៏សំខាន់មួយសម្រាប់កម្ពុជា ដែលមានចំណែកប្រមាណ ៦១.០៦% នៃទំហំពាណិជ្ជកម្មសរុបរបស់កម្ពុជា។
ក្នុងរយៈពេល១១ខែ ឆ្នាំ២០២៣ ទំហំពាណិជ្ជកម្មរបស់កម្ពុជាជាមួយនឹងបណ្តាប្រទេសហត្ថលេខីនៃកិច្ចព្រមព្រៀងភាពជាដៃគូសេដ្ឋកិច្ចគ្រប់ជ្រុងជ្រោយតំបន់ (RCEP) មានចំនួន ២៦.៥៧ ពាន់លានដុល្លារអាមេរិក ដែលការនាំចេញមានទំហំ ៧.២១ ពាន់លានដុល្លារអាមេរិក គឺកើនឡើង ២៧.២៩%៕